Van reiskostenvergoeding naar thuiswerkvergoeding

Nu het thuiswerken steeds meer ingeburgerd raakt, gaan er ook steeds meer stemmen op voor een thuiswerkvergoeding. En dat is ook niet zo gek, want met ingang van 1 juli is het niet meer mogelijk voor werkgevers om ‘zomaar’ onbelast de reiskosten te vergoeden. Dan moet echt aangetoond worden dat een werknemer daadwerkelijk reiskosten maakt. En dat word best lastig als je veel of bijna altijd thuiswerkt.

Maar hoe kan een werkgever zo’n thuiswerkvergoeding dan inrichten? Welke mogelijkheden zijn er en waar heeft een werknemer het meeste baat bij?

Verschillende kostenposten

Bij thuiswerken maakt een werknemer kosten, die ze niet zouden maken wanneer ze op kantoor werken. Globaal kunnen we die onderverdelen in twee soorten:
1. De kosten voor het inrichten van een arbo-verantwoorde werkplek
2. De kosten voor het dagelijks onderhoud, zoals energie, water, toiletpapier en koffie

Het Nibud heeft uitgerekend dat een werknemer voor het dagelijks onderhoud zo’n 2 euro per dag kwijt is. Een aantal werkgevers heeft hiervoor een regeling ingericht, waarbij deze kosten vanuit de vrije ruimte van de Werkkostenregeling (WKR) vergoed worden.
Maar met alleen een vergoeding voor koffie en energie ben je er als werknemer natuurlijk nog niet.

Verantwoord thuiswerken: meer dan alleen een werkplek

Veel werkgevers hebben hun werknemers de nodige technische voorzieningen verstrekt om te kunnen thuiswerken. Denk daarbij aan een laptop, extra beeldschermen en in sommige gevallen zelfs een bureaustoel. Maar ‘verantwoord thuiswerken’ houdt meer in dan alleen een arbo-verantwoorde werkplek. Bij thuiswerken zijn er namelijk ook andere factoren waar je als werknemer mee te maken krijgt. De scheiding werk-privé is minder duidelijk en een vaak gehoord punt is dat thuiswerkende mensen het gevoel hebben constant ‘aan’ te staan.
Ook is communicatie en verbinding met collega’s een grotere uitdaging wanneer je thuis werkt.
In het kader van goed werkgeverschap is het belangrijk om hierover goede afspraken met elkaar te maken.

Krachtpatserpakket biedt uitkomst

Om samen goede afspraken te maken, is het fijn als je als werkgever én werknemer eerst inzicht hebt in hoe het nu gaat en waar de behoefte ligt. Met de KrachtWerkt Krachtpatserpakketten geef jij als werkgever jouw werknemers hierin een boost. Een Krachtpatserpakket biedt in verschillende vormen ondersteuning aan jouw werknemers. Dit kan in de vorm van online trainingen over omgaan met stress, of online personal training in sporten.

Maar belangrijker nog: bij elk Krachtpatserpakket staat het Werkplekonderzoek voorop. In dat Werkplekonderzoek geven onze ergotherapeuten tips en adviezen over een juiste werkhouding, een gezonde werkplek en eventueel het inzetten van hulpmiddelen om een goede werkhouding te stimuleren. Ook is er in het Werkplekonderzoek volop aandacht voor belastbaarheid, bereikbaarheid en het maken van goede werkafspraken.

En het mooie van alles: de Krachtpatserpakketten kunnen volledig online uitgevoerd worden! Een betere boost voor 2021 kun je jouw werknemers niet geven.

Financieren vanuit Werkkostenregeling

De Werkkostenregeling biedt verschillende mogelijkheden om toch belastingvrij ondersteuning te bieden aan je werknemers. Natuurlijk is er de vrije ruimte, maar er zijn ook diverse gerichte vrijstellingen mogelijk, zoals een vergoeding voor internet of het verstrekken van bedrijfsmiddelen zoals laptops en smartphones. Jouw financieel adviseur kan je hier alles over vertellen.

Geef jij jouw werknemers dit jaar een extra boost?

Wil je meer weten over Krachtpatserpakketten of de mogelijkheden die KrachtWerkt biedt voor jou én je werknemers? Neem dan contact met ons op via 088-5014302 of mail naar info@kracht-werkt.nl

Stel je vraag aan Marloes