Verzuim groot probleem waar mkb’ers zich zorgen over maken

Dat kopten meerdere kranten naar aanleiding van de zogeheten Bedrijvenmonitor van Interpolis uitgevoerd onder vijfhonderd ondernemers. Mkb’ers (ruim 40 procent) zien namelijk het ziekteverzuim toenemen en maken zich hier zorgen om. De opdrachtgever van dit onderzoek zelf denkt dat nieuwe regels over omgaan met ziekteverschijnselen het verzuim kunnen helpen terugdringen. Onze casemanagers verzuim Daphne, Tessie, Aukje en Tess, zien dit in de praktijk dan ook terug, maar dit is zeker niet dé oplossing. Zij lichten in deze blog toe wat werkgevers kunnen doen om een groot deel van dit verzuim tegen te gaan.

Een verzuimbeleid biedt veel duidelijkheid

“Door corona merken wij dat er veel onduidelijkheid is ontstaan over hoe om te gaan met ziekteverschijnselen. Waar het voorheen heel helder was welke afspraken er golden rondom ziekte, weten werknemers op dit moment niet meer zo goed wat er van ze verwacht wordt. Moeten ze bij lichte griep- of verkoudheidsklachten thuis blijven? En wordt er dan verwacht dat ze thuiswerken op de momenten dat ze zich iets beter voelen? Door een goed verzuimbeleid op te stellen en dit open te communiceren binnen je organisatie neem je al een groot deel van deze vragen bij je werknemers weg. Maar, wij merken wel dat veel werkgevers nog veel in korte termijn procedures denken, terwijl het verzuimbeleid ook gericht zou moeten zijn op de langere termijn. Wanneer een werknemer te snel wordt ingezet op werk dat nog niet past bij de belastbaarheid, kan dit op lange termijn langdurig verzuim veroorzaken. Denk daarom goed na of de afspraken rondom kort verzuim eventueel kunnen leiden tot langdurig verzuim.

Hoge werkdruk en verzuim

Wat wij ook in de praktijk zien, is dat veel werknemers een hoge verantwoordelijkheid voelen, voor zowel hun werkgever als de collega’s en klanten. Ze willen vaak sneller dan geadviseerd terugkeren in het werk. In deze situaties vinden wij het belangrijk om alert te zijn op overige signalen van een ongezonde werkdruk.

Blijf communiceren met je werknemers

En daarover zou je continu met je werknemers in gesprek moet blijven. Vraag hoe het met ze gaat en of zij eventueel ongezonde werkdruk ervaren. Is dat aan de orde? Probeer dan samen op zoek te gaan naar oplossingen. Accepteer vaker een nee van je werknemer op het moment dat je merkt dat hij of zij overloopt. Je zult zien dat je hier op langere termijn echt profijt van hebt. Hierdoor hebben je werknemers het idee dat jij om ze geeft en dat je hun gezondheid belangrijk vindt. Daardoor creëer je ook weer meer loyaliteit, wat de werkrelatie ten goede komt. En is het dan af en toe nodig om een tandje bij te zetten, dan is dat helemaal geen probleem.

Een balans tussen in- en ontspanning is enorm belangrijk

Vaak sluipt een hoge werkdruk erin en hebben jij en je werknemers dit in het begin niet zo door. Af en toe een hoge piek of drukke periode is dan ook niet erg. Maar te lang pieken en niet de tijd hebben om hier van te herstellen is ongezond. Het is daarom heel belangrijk dat je werknemers een goede balans kunnen vinden tussen in- en ontspanning. Wij horen vaak dat werknemers die een lange tijd met een hoge werkdruk te maken hebben, thuis niet meer de energie kunnen vinden om sociale activiteiten of hobby’s waar zij normaal door ontspannen uit te voeren. En wanneer deze balans langdurig is verstoord, wordt de kans dat iemand langdurig uitvalt groter. Blijf dus hierover ook in gesprek met je werknemers. Zoek in een gesprek naar opties die de werknemer kan inzetten en vraag ook naar waar jij bij kunt helpen. Want met ontspannen en blije werknemers kom je echt een stuk verder.”

Verzuim tegen gaan met KrachtWerkt

Wil jij graag advies over wat jij zou kunnen doen om verzuim of een hoge werkdruk binnen jouw organisatie tegen te gaan? Schakel dan een van onze casemanagers verzuim in. Samen zoeken wij dan met jou naar oplossingen die ervoor zorgen dat jouw werknemers niet langdurig uitvallen.

Stel je vraag aan Marloes