Burn-out een trend die steeds vaker voorkomt?

Uit onderzoek van TNO blijkt dat één op de vier werknemers tussen de 18 en 34 jaar forse burn-outklachten ervaart. Hoe kan het dat deze cijfers alleen maar blijven stijgen? En zien wij deze stijging ook terug binnen de arbodienst van KrachtWerkt? En wanneer spreek je eigenlijk van een burn-out? Wij vroegen onze bedrijfsartsen naar hun ervaringen binnen de arbodienst.

“Wij zien deze trend die al heel wat jaren speelt inderdaad ook terug op de werkvloer bij onze klanten binnen de arbodienst. Wat wij zien is dat mensen vastlopen, omdat ze de lat voor zichzelf te hoog leggen. Ze worden van allerlei kanten overvraagd en hebben het idee dat ze overal ‘ja’ op moeten zeggen. Zowel op werk- als sociaal gebied. Ze verwachten vaak van henzelf en van anderen altijd beschikbaar te zijn. En als dit te lang aanhoudt kom je in een hogere stresstand te staan. Voor een korte periode is dat niet erg, maar als deze stress te lang duurt en je geen momenten inplant om te ontspannen, dan ontstaan er klachten. Dit kan zich uiten in een korter lontje, sneller geprikkeld zijn, thuis niet te genieten zijn, somberheid, niet meer vooruit kunnen of in andere klachten als hoofdpijn of duizeligheid.

Maar spreken we van een burn-out?

Wanneer deze stressklachten te lang aanhouden, dan kan dit leiden tot psychische klachten als overspannenheid, depressie of in de meest extreme gevallen een burn-out. Maar, de diagnose burn-out stellen wij niet vaak. Burn-out is een zeer ernstige diagnose en erg complex om vast te stellen. Vaker zien wij andere psychische of stress gerelateerde klachten als overspannenheid of een depressie. En dat is wel echt wat anders dan een burn-out. Het verschil tussen een burn-out of andere psychische klachten is dat je bij een burn-out letterlijk compleet opgebrand bent, zowel mentaal als fysiek. Patiënten spreken vaak van een glazen bol waarin zij leven en weten dan vaak niet meer wie ze zijn en waarvoor ze staan. Dat is de zogenoemde depersonalisatie, wat een typisch kenmerk is van een burn-out. Een burn-out behandelen is dan ook zeer complex en de behandeling duurt veel langer dan een depressie of andere psychische klachten.

Preventief behandelen is enorm belangrijk

Maar wat deze stress gerelateerde klachten wel met elkaar gemeen hebben, is dat wanneer je er op tijd bij bent en je hier preventief mee aan de slag gaat, je je een hoop ellende kunt besparen. En dat heeft alles te maken met een goede balans in je leven vinden en de juiste keuzes maken. Dat houdt in dat je niet overal ‘ja’ op kunt zeggen en heel duidelijk voor jezelf kiest wat wil ik wel en wat niet. Wat kost mij energie? En waar krijg ik juist energie van? Wanneer je meer dingen doet die energie opleveren, houd je het allemaal veel beter vol. Dat die balans verstoord is zien wij inderdaad wel veel vaker terug op ons spreekuur. Voornamelijk bij de doelgroep die TNO ook benoemt, namelijk mannen en vrouwen tussen de 18 en 34 jaar oud. Wij denken dan ook dat dit een maatschappelijk breed probleem is en zien dit ook in overige branches terug. Wel zien wij dat vooral vrouwen sneller uitvallen, doordat zij veel meer ballen hoog moeten houden dan mannen. Wanneer er dan een stressvolle verandering plaatsvindt in hun leven (denk aan ziekte, scheiding of ze krijgen de rol als mantelzorger erbij) kan dit letterlijk de druppel zijn die de emmer doet overlopen.

Werkgevers en leidinggevenden hebben een belangrijke rol

Door met de werknemer te communiceren en regelmatig te vragen hoe het gaat, kan je tijdig signaleren dat het even iets minder gaat. Soms krijg je een sociaal wenselijk antwoord terwijl je aan houding en gedrag ziet dat het niet goed gaat. Spiegel dit dan terug en vraag erop door. Hier kan je dan meteen op reageren zodat de werknemer even wat gas terug kan nemen en wat ruimte krijgt om op te laden. Merk je dat je hier wel wat ondersteuning bij kunt gebruiken? Schakel dan de arbodienst of een bedrijfsarts in. Wij kunnen ook meedenken in preventieve oplossingen of het gesprek aangaan met de werknemer. En zie je dat je werknemer anders reageert, een korter lontje heeft of sneller geëmotioneerd is? Dan zijn dat de eerste signalen van overmatige stress en kan je als werkgever of leidinggevende al een hele belangrijke stap zetten om je werknemer te helpen. Vraag de werknemer dan ook of er iets is wat je voor hem of haar kan doen. Uiteindelijk hebben zowel jij als je werknemer daar baat bij en voorkom je dat hij of zij daadwerkelijk uitvalt.

De rol van arbodienst of bedrijfsarts

Is verzuim door psychische- of stress gerelateerde klachten een terugkerend probleem binnen jouw organisatie? Schakel ook dan tijdig de arbodienst of bedrijfsarts in. Het is namelijk erg belangrijk om al bij de eerste signalen van stress actie te ondernemen. Helaas zien wij vaker de mensen die al helemaal vastgelopen zijn en niet meer weten hoe ze zelf verder kunnen komen. Maar juist in het eerste stadium, wanneer je nog spreekt over lichte stressklachten kunnen wij al zoveel betekenen voor de werknemer om erger te voorkomen. Samen kunnen wij onderzoeken waardoor de stress ontstaat en wat kunnen we eraan doen om zo snel mogelijk te herstellen? En misschien nog wel belangrijker, wat kan er veranderd worden om te voorkomen dat het in de toekomst weer de verkeerde kant op gaat? En in alle vormen van verzuim die ontstaan door stress: of je nou spreekt over burn-outklachten, psychische klachten, depressie of stress gerelateerde klachten, de eerste stap is altijd stress reduceren.

Schakel KrachtWerkt in om verzuim te voorkomen

Wil jij ook voor jouw werknemers die belangrijke eerste stap zetten? Schakel dan de arbodienst van KrachtWerkt in. Wij kunnen jou en je werknemers helpen om samen het gesprek aan te gaan. We onderzoeken samen waar jouw werknemers energie van krijgen en wat ze energie kost. Met als doel om stress gerelateerd verzuim te voorkomen.

Stel je vraag aan Marloes