Werknemer uitgevallen door een burn-out? De do’s and don’ts

Het valt je op dat die ene werknemer soms erg afwezig is of misschien wel kortaf reageert. Je vraagt jezelf af, staat de medewerker misschien onder druk of ervaart hij/zij stress? En ja, een paar weken later meldt deze medewerker zich ziek. De medewerker blijft langer afwezig en blijkt een burn-out te hebben. Je weet dat re-integratie lang kan duren. Vervelend voor jou, de werknemer en organisatie. Maar hoe ga je om met een werknemer die thuis zit met een burn-out? En had het eigenlijk voorkomen kunnen worden? Wij bespreken de do’s and don’ts omtrent een burn-out.

Herken jij een burn-out?

Een burn-out is het gevoel hebben dat iemand mentaal, emotioneel en lichamelijk helemaal leeg is. Dit kan diverse redenen hebben. Zo kan er sprake zijn van een te hoge werkdruk waardoor iemand werkstress ervaart, kan de thuissituatie een grote rol spelen, hangt er wellicht een onprettige of zelf negatieve sfeer op de werkvloer, zijn de werkzaamheden niet passend of kan een combinatie van beide de oorzaak zijn. Klachten van een burn-out kunnen dan ook erg uiteenlopen. Zo kan iemand mentaal of lichamelijk helemaal uitgeblust zijn waardoor werken een enorme uitdaging blijkt.

Een burn-out kan een lastig ziektebeeld zijn. Je ziet vaak namelijk niet direct wat er met een medewerker aan de hand is. Wel is het fijn als je bepaalde symptomen vroegtijdig kunt herkennen. Lastig? Ja, dat is het zeker. Zo kan een medewerker last hebben van psychische, lichamelijke klachten of een combinatie van beide. Enkele voorbeelden van lichamelijke klachten zijn: vaak hoofdpijn, hartkloppingen, slecht kunnen slapen, vermoeidheid, misselijkheid. Naast deze klachten kan iemand dus ook last hebben van psychische klachten zoals: paniekerig, snel vergeten, angstig, geen beslissingen kunnen maken of snel geëmotioneerd zijn. Het gevolg? De productiviteit van de medewerker gaat steeds meer achteruit omdat hij/zij zich niet goed kan concentreren.

Onderneem jij actie?

Geven jouw werknemers wel eens aan dat de werkdruk te hoog is? Als een van je werknemers bij jou komt en dit aangeeft kun je er wellicht vanuit gaan dat dit al wat langer speelt. Toch wil het nog wel eens voorkomen dat hier niet direct iets mee gedaan wordt. Een gemiste kans. Want zodra stress te lang aanhoudt en de werkdruk langere tijd te hoog is zullen medewerkers sneller geneigd zijn uit te vallen. Merk je dat iemand wat meer afstand neemt van zijn of haar werkzaamheden of en wellicht kortaf reageert? Misschien een goed moment voor een gesprek. Vraag tijdens een persoonlijk gesprek naar de werkzaamheden van jouw medewerkers, waarvan krijgen zij energie en wat kost ze energie. Bespreek ook hoe het energieniveau op dit moment is. Wellicht merken zij zelf veranderingen op.

Samen kun je kijken naar de werkzaamheden waar de medewerker de meeste voldoening uithaalt. Zodat er een goede balans ontstaat tussen werkzaamheden die energie kosten en energie opleveren. Want een blije en energieke werknemer is een betrokken werknemer! Kijk ook eens kritisch naar de werk-privé balans. Heeft een werknemer veel tijd nodig om te herstellen na werktijd? Dan zou je kunnen spreken van stress. Ontdek je meer symptomen die duiden op een burn-out? Onderneem dan op tijd actie door bijvoorbeeld een professional in te schakelen.

Collega’s belasten met extra werk

Wanneer een collega uitgevallen is zullen er werkzaamheden blijven liggen. Vanzelfsprekend zullen er taken overgenomen worden, vaak door collega’s. Logisch, want sommige werkzaamheden kunnen nu eenmaal niet blijven liggen. Maar bedenk altijd dat deze werknemers ook hun eigen taken behouden. Van groot belang is om eerst eens goed te bekijken naar de haalbaarheid en welke collega bepaalde taken over kan nemen. Ga vooral in gesprek. Zo voorkom je een verhoogde werkdruk bij overige werknemers en voorkom je meer verzuim.

Heb jij de kennis? Schakel hulp in

Daarnaast is het van belang dat je weet wat een burn-out inhoudt. Want beschik jij wel écht over de kennis? Een beginnende burn-out herkennen begint bij aandacht en interesse in je personeel. Stel jezelf daarom de volgende vraag: ken ik mijn werknemers? Is jouw antwoord ja? Dan zal het je waarschijnlijk sneller opvallen wanneer een werknemer niet zo goed in zijn of haar vel zit. Zie je bepaald afwijkend gedrag terugkeren? Dan kun je door interesse te tonen erachter komen of jouw medewerker werkgeluk ervaart. Merk je uit de gesprekken dat het juist niet zo goed gaat, schakel dan de hulp in van professionals. Je zult merken dat de medewerker zich gehoord voelt.

Hou contact en luister naar je medewerker

Hou er rekening mee dat het voor een werknemer een grote stap kan zijn om te vertellen dat hij/zij burn-out klachten ervaart. Door echt te luisteren zal de medewerker zich meer op zijn gemak voelen en dat geeft rust. Hierdoor leer jij de werknemer ook beter kennen, waardoor je uiteindelijk beter kunt helpen.

Daarnaast is wekelijks contact houden met een uitgevallen werknemer belangrijk. Contact zal de werknemer helpen tijdens de re-integratie. Plan met je werknemer een vast tijdstip en misschien het belangrijkste, maak het niet te zwaar. Voor iemand met burn-out klachten kan contact met werkgevers al gauw paniek veroorzaken.

Het terugkeren naar werk

Blijf als werknemer altijd op de hoogte van het welzijn van jouw medewerkers, dus ook wanneer zij verzuimen. Dit is direct ook een mooie kans om jouw werknemer op de hoogte te houden van wat er zich afspeelt op de werkvloer. Een medewerker voelt zich op deze manier betrokken. Houd ook de collega´s op de werkvloer op de hoogte over de situatie. Is het moment van terugkeer in zicht? Zorg dan voor de juiste begeleiding. Af en toe eens een kopje koffie drinken met elkaar kan ervoor zorgen dat de terugkeer voor een verzuimende medewerker gemakkelijker verloopt. Zorg er altijd voor dat werkzaamheden langzaam opgebouwd worden en volg daarbij de adviezen van de bedrijfsarts.

Aan de slag met preventie

Benieuwd wat wij kunnen betekenen op het gebied van preventie bij burn-out klachten of wil je meer informatie? Neem gerust eens contact op via 088 501 43 02 of info@kracht-werkt.nl. Wij vertellen je er graag meer over.

Stel je vraag aan Marloes