Hoe houd je gemotiveerde werknemers?

Heb je je wel eens afgevraagd of jouw werknemers écht gemotiveerd zijn? Betrokken werknemers maken namelijk een groot verschil. Zij werken een stuk efficiënter, zijn productiever en zijn minder geneigd om te verzuimen. Dat is niet het enige. Gemotiveerde werknemers zullen namelijk niet alleen enthousiaster zijn over hun werkzaamheden, maar ook hun houding tegenover leidinggevende, collega´s en de organisatie is positiever. Maar hoe houd jij je werknemers gemotiveerd? Wij vertellen je er meer over.

Hoe goed ken jij je werknemers?

Iedere werknemer is uniek. Maar hoe goed ken jij jouw medewerkers? En weet jij wat er zich écht afspeelt op de werkvloer? Als werkgever wil je natuurlijk alle ballen in de lucht houden, of tenminste zoveel mogelijk. Niet heel gek dat af en toe de aandacht voor je medewerkers er wel eens bij inschiet. Maar persoonlijk contact met werknemers is ontzettend belangrijk. Het zorgt er namelijk niet alleen voor dat zij zich gewaardeerd voelen, maar je zult ook een beter beeld krijgen van de interesses van jouw medewerkers. En wat dacht je van de obstakels, werkzaamheden of situaties waar zij tegenaan lopen. Best waardevol voor jou als werkgever, zo kun je hier namelijk op inspelen. Want wat vinden zij belangrijk en wat hebben zij nodig om plezier te beleven in hun werk?

Kijk bovendien niet alleen naar jouw werknemers. Maar ook naar jezelf als werkgever. Want ben jij je bewust van hoe jij overkomt op anderen? Als je meer over je eigen persoonlijkheid en eigenschappen weet, snap je ook wat het effect van handelen op medewerkers is en andersom. Lukt het je om daar goed op in te spelen? Dan ontstaat er veel meer begrip voor elkaar. Een goede basis voor een geslaagde samenwerking.

Waardering en motivatie

Is er een nieuwe klant binnengehaald, een mooie winst behaald of is er op een andere manier goed gepresteerd? Grijp deze momenten aan om jouw waardering uit te spreken naar je werknemers. Maar juist ook op momenten dat het even wat minder gaat. Waardering krijgen werkt motiverend en dat zijn juist de momenten dat je werknemers daar behoefte aan hebben. Daarnaast geeft het nieuwe energie en enthousiasme bij werknemers. Waardering laten blijken hoeft niet veel moeite te kosten. Zo bereik je al veel met een compliment. Wil je een keer iets extra’s doen? Wat dacht je van het hele team verrassen met een fijne lunch. Extra aandacht werkt ook. Haal jij die ene werknemer eruit die zich wat meer op de achtergrond begeeft? Hij of zij werkt waarschijnlijk net zo hard en geeft dezelfde energie, maar uit dit wellicht niet zo snel als die ene collega die wel z’n enthousiasme uitspreekt. Kortom vergeet niemand wanneer het aankomt op waardering.
Werknemers zijn natuurlijk niet te koop, maar ze raken wel gedemotiveerd wanneer ze onderbetaald worden. Geld motiveert wellicht niet direct, maar onderbetaald worden demotiveert daarentegen ontzettend. Ga dus na klopt het loon met het niveau van de werknemer?

Teamwork zorgt voor meer motivatie

Wanneer er meerdere mensen samen werken kan dat soms voor wrijving zorgen. Iedere werknemer heeft zijn eigen ideeën, normen en waarden. Goed contact tussen collega’s draagt bij aan een succesvolle samenwerking. Als medewerkers hun taken op elkaar afstemmen, elkaar ondersteunen en werk van elkaar kunnen overnemen daar waar nodig is, neemt de hoogte van de werkdruk af. Daarnaast kunnen medewerkers vaak efficiënter te werk gaan. Kennen je medewerkers de karaktereigenschappen van elkaar? Dat is handig! Zo weet je namelijk samen hoe je doelen kunt bereiken. Samenwerken resulteert over het algemeen vrijwel altijd in een lading nieuwe en creatieve ideeën. Wist je trouwens dat een goede samenwerking het zelfvertrouwen van een iemand een boost kan geven? Doordat ze meewerken aan bijvoorbeeld een project zijn werknemers eerder geneigd zich gewaardeerd en belangrijk te voelen. Samen tot een goed eindresultaat komen versterkt daarnaast ook nog eens het teamgevoel.

Groeien en ontwikkelen van werknemers

Door te blijven ontwikkelen groeit je eigenwaarde. Ga daarom regelmatig met medewerkers in gesprek om erachter te komen waar zij tegen aanlopen. Zo help je ze te leren, groeien en creëer je bewustwording rondom het thema ontwikkeling. Door hier een vast onderdeel van te maken tijdens meetings laat je medewerkers zien dat jij je inzet voor hun persoonlijke groei en ontwikkeling. Het zal ze gaan opvallen dat jij ze helpt bij het aanleren van nieuwe vaardigheden. Geef je medewerkers wel altijd de ruimte om ook zelf te ontdekken en bepalen wat zij denken nodig te hebben voor verdere ontwikkelingen. Op basis van de gesprekken en de inbreng van de medewerker kun je gezamenlijke leerdoelen opstellen. Zo creëer je een duidelijk doel dat motiverend werkt.

Behoeftes van medewerkers

Als jij de behoeftes van jouw werknemers leert begrijpen, kun je actie ondernemen om hieraan te voldoen. Daarnaast is de gezondheid van werknemers een aanwinst voor de organisatie. Werknemers zullen productiever zijn, hebben meer energie en zullen minder snel verzuimen. Een hele dag stilzitten achter een bureau zorgt er niet per se voor dat er meer werk verzet wordt. Bewegen is bijvoorbeeld een goede manier om productiever te worden. Vaker gaan staan is daar al een goed voorbeeld van. Bied je werknemers een verstelbaar bureau aan, zodat zij zitten af kunnen wisselen met staan. Zo zijn er nog een tal van manieren te bedenken om meer te bewegen tijdens een werkdag.

Wist je trouwens dat je als werkgever vanuit de Arbowet verplicht bent om jouw werknemers periodiek de gelegenheid te geven om zich aan te melden voor een onderzoek als bijvoorbeeld een PM0 (Preventief Medisch Onderzoek). Werknemers mogen dan zelf bepalen of zij hier gebruik van willen maken.

Wil je weten wat de mogelijkheden zijn binnen jouw organisatie? Of wil je je jouw medewerkers een preventief medisch onderzoek aanbieden? Neem gerust eens contact met ons op. Wij denken graag met je mee.

Stel je vraag aan Marloes